• "Vader zei: ik ga niet naar dat spookhuis maar gaandeweg en weggaande bleken de spoken engelen"
  • "Niet alleen hebben jullie aan pa zoveel zorg en rust gegeven, maar ook aan ons."
  • "Door alle warmte die we hier hebben gekregen, heeft ’t ondanks alles tot een goede tijd gemaakt"

Symposium 29 augustus

Hospice de Markies bestaat tien jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum hield tanteLouise op donderdag 29 augustus een inspirerend symposium voor vakgenoten, samenwerkingspartners en relaties met als thema:

Doodgewoon… maar ó zo bijzonder

Diversiteit is een vast gegeven in onze maatschappij. Met z’n allen geven we kleur aan het leven, ieder op zijn of haar eigen manier. En we vinden het – tenminste, dat zeggen we – heel normaal dat alle mensen zichzelf mogen zijn. Maar is dat ook echt zo?

Hoe is het, als je niet in Nederland geboren bent, om palliatief (terminaal) ziek te zijn en niet thuis te kunnen blijven om te sterven? In de zorg ontmoet je mensen uit verschillende culturen en met verschillende leefstijlen. Hoe ga je daar als professional respectvol mee om en hoe bied je de best mogelijke zorg?

Sprekers:

• Beleving van ziekte en dood bij niet-westerse migranten
    Saida Aoulad Bakit is Islamitisch geestelijk verzorger in het Radboud UMC
  • Palliatieve zorg in alle kleuren van de regenboog
    Karin Pool is longarts in het Rode Kruis ziekenhuis Beverwijk en mede-oprichter van ‘Roze in Wit’ dat zich sterk maakt voor meer zichtbaarheid van LHBTI+ in de zorgsector.
  • Palliatieve zorg voor dak- en thuislozen, een uitdaging of een…
    Marcel Slockers is huisarts en straatdokter bij CVD Havenzicht. Samen met Andrea van der Gevel, zorgcoördinator verpleegbedden CVD Havenzicht en straatverpleegkundige. Zij namen de aanwezigen mee naar een bijzondere werkelijkheid.

Roland en Rick Kühnen werkten mee aan een – hele persoonlijke – invulling van het symposium met een korte film. De zaal moest de middag even verwerken… Bart Kiers heeft hiervoor de manier: een ter plekke op maat gemaakt lied. Marlies van Lier sloot het symposium af met de ware woorden ‘Gelukkig zijn we allemaal maar mensen’.

Neem een virtueel kijkje in het hospice.

Huiskamer