• "Vader zei: ik ga niet naar dat spookhuis maar gaandeweg en weggaande bleken de spoken engelen"
  • "Niet alleen hebben jullie aan pa zoveel zorg en rust gegeven, maar ook aan ons."
  • "Door alle warmte die we hier hebben gekregen, heeft ’t ondanks alles tot een goede tijd gemaakt"

Nieuws (oud)

Gedenken
juli 2020

Normaal gesproken is er twee maal per jaar een gedenkkring; een prachtige bijeenkomst die georganiseerd wordt door de werkgroep nazorg. Helaas kon door de corona crisis dit voorjaar de gedenkkring niet doorgaan. De werkgroep is bijeen geweest en heeft in gezamenlijkheid een mooi alternatief bedacht. Op dinsdag 14 juli zijn tien medewerkers van het hospice bij de naasten aan huis langs geweest om hen een mooie witte roos aan te bieden met een persoonlijke brief om stil te staan bij het verlies van hun naasten. Deze geste werd positief ontvangen bij de naasten en leverde mooie gesprekken op.

Roparun schenkt ‘koppelbedden’ aan tanteLouise
juni 2020

Naast elkaar slapen als één van de twee bewoners/gasten in een Hospice of verpleeghuis woont/verblijft: het is met zorgbedden flink behelpen om iets te maken dat op een tweepersoons bed lijkt. Dankzij de zes ‘koppelbedden’ die tanteLouise via het Netwerk Palliatieve Zorg van Stichting Roparun kreeg, wordt dat een stuk makkelijker: deze elektrisch verstelbare bedden passen precies aan een zorgbed. Stichting Vrienden Hospice de Markies doneerde de bijbehorende karretjes om de bedden te verplaatsen. Het Bergse team NNN kwam de bedden hoogstpersoonlijk overhandigen. TanteLouise is hartstikke blij met de bijzondere gift, zegt Leanne Otto, locatiemanager van Hospice De Markies: ‘Op deze manier kunnen partners waarvan één van de twee bij ons woont of verblijft, toch nog een keer naast elkaar slapen!’

Overhandiging cheque Heroes 4 Heroes
mei 2020

Op zaterdag 23 mei 2020 hebben de voorzitter Toine Klaassen en secretaris Lilian Bierbooms van Heroes for Heroes de cheque overhandigd aan de Vrienden van Hospice de Markies. Op 11 januari 2020 werd voor de 9de keer de indoor cycling marathon georganiseerd door Heroes for Heroes. De opbrengsten gaan in 2020 aan de volgende aan de ziekte kanker gerelateerde doelen; Roparun team 188 Maak een vuist, Stichting Ankie, Make a wish, Vrienden van Amphia en het Hospice. Het is een behoorlijk bedrag geworden van maar liefst € 6864,00. We hopen in 2021 weer mee te mogen doen aan de tiende editie van dit evenement. Dit is momenteel nog even afhankelijk voor het verloop van de Coronacrisis. Hoop dat we dan weer met veel vrijwilligers en medewerkers het Hospice mogen vertegenwoordigen op dit event!

Muziek
mei 2020

Zondag 10 mei jongstleden gaf de zoon van een van de gasten een optreden op het grasveld naast het hospice. Samen met zijn vrienden speelden ze heerlijk herkenbare oude nummers. Naast de gasten en bezoekers genoten ook de bewoners van de naast gelegen flat van de gezellige muziek.

Wat een praatje voor een ondernemersclub zo al op kan opleveren
april 2020

Rien Koppenhol (gastheer in het Hospice) stelde de vraag of het mogelijk was een presentatie te verzorgen over het Hospice voor stichting BOC-events, een ondernemersclub in Bergen op Zoom. Leanne vond dit geen enkel probleem. Zo gezegd zo gedaan. Voor een groep jonge ondernemers bij de Rabobank verzorgden Antoinette en Leanne een presentatie. De ondernemers die veelal andere onderwerpen bespreken op hun maandelijkse bijeenkomst, waren onder de indruk en gaven hen spontaan een check van € 1000,-. Tijdens de officiële overhandiging in het Hospice gaven de vier ondernemers nogmaals aan dat ze de presentatie erg op prijs hadden gesteld en graag in de toekomst verbonden willen blijven met ons Hospice. Dat er uit deze actie al zo snel een vervolg zou komen hadden we niet verwacht.

Maar op zaterdag 11 april stonden er om 8.00 uur ’s morgens elf heren in de achtertuin van ons Hospice, hard aan het werk, met als doel de tuin “Paasklaar” maken. Van alle gemakken voorzien hebben ze in drie uur tijd de tuin een make-over gegeven. Maar het blijft niet bij een éénmalige actie, vanaf heden gaan zij twee keer per jaar voor ons in de tuin aan de slag. Onze dank is groot !

Muziek
maart 2020

Binnen het Hospice is een muziekkussen aangeschaft. Een muziekkussen heeft een positief effect op de emotionele factoren van het lichaam, helemaal wanneer de muziek speciaal voor de persoon die er naar luistert is uitgezocht. het luisteren naar zachte muziek is in veel gevallen enorm rustgevend. In het kussen zijn luidsprekers verwerkt. De muziek is hoorbaar voor de gebruiker, maar onhoorbaar voor de omgeving. Het muziekkussen kan worden aangesloten op een telefoon of IPad. En met Spotify kunnen we alle muziek opzoeken die de gast maar wenst. Fijn voor gasten die bedlegerig zijn en het fijn vinden om te luisteren naar muziek.

Heroes 4 Heroes
januari 2020

Op zaterdag 11 januari was het weer zover de 9de editie van het event Heroes For Heroes. Ook dit jaar waren we goed vertegenwoordigd met maar liefst zeven fietsen. Hospice de Markies was prima te herkennen, met onze mooie nieuwe groene T-shirts. Jac Bruinkx, voorzitter van de Stichting Vrienden van Hospice de Markies heeft acht uur achter elkaar op het podium gefietst. Daarnaast hebben we gezellig met vrijwilligers en verpleegkundige van het Hospice, collega’s van tanteLouise er een mooie dag van gemaakt. Heroes for Heroes heeft ook dit jaar weer een prachtig bedrag opgeleverd van € 22750,00. Deze opbrengst wordt verdeeld onder vier goede doelen in de regio. Op naar 2021, dan vind de 10de editie plaats. Hoop dat jullie dan allemaal weer mee doen!

Neem een virtueel kijkje in het hospice.

Huiskamer